Identitetskonstruksjon: St. Olav og 17. mai
St. Olav (tidsskrift) var et samlende opplæringsprosjekt i de katolske synsmåtene.
Det kan altså kalles et forum for identitetskonstruksjon – ikke minst for en identitet jeg mener
skulle være norsk-katolsk. Navnet «St. Olav» kan i seg selv tolkes som at katolisismen skulle
formidles ved hjelp av referanser som nordmenn kjente til, samtidig som helgenkongen var
sentral for og kunne gjøres krav på av katolikker. Forsidelayouten til St. Olav varierte, men i
første halvdel av 1920-tallet sto kampropet Snorre tilla Olav Haraldsson ved siden av
tidsskrifttittelen: ”Fram, fram kristmænd, korsmænd, kongsmænd!”
Et annet eksempel på
norsk symbolbruk var bildene i tidsskriftet. I forbindelse med 100-årsjubileet for Grunnloven i
1914, prydet det berømte Riksforsamlingen paa Eidsvoll av Oscar Wergeland forsiden av det
katolske tidsskriftet. Ved flere andre anledninger, som kongeparets 25-årsjubileum i 1930,
var kongeportrettet brukt som forside. Diktene og sangene som kom på trykk i St. Olav
kombinerte ofte nasjonale referanser med et religiøst innhold.
Ett eksempel er at Offerdahls
Samlingssang for St. Olavs forbund ble skrevet til nasjonalsangens melodi. Jeg har tatt med det siste av fem vers fra et av den norske sognepresten Karl Kjelstrups
mange dikt i anledning olsok – dette er fra 1922. (...)
Op, nordmænd! Trondhjems klokker gaar!
De vækker os til daad og virke.
Vi sov i fire hundre aar
og glemte vore fædres kirke!
Ti Olavdagens klokkeslag,
der kimer over fjord og fjære,
de varsler ind den nye dag
til gamle Norges held og ære.
Diktets «vi» er nordmennene, og da ikke bare de katolske. Det geografiske symbolspråket var
til stede: Klokkeslagene kimte over ”fjord og fjære”. Den katolske kirkes historiske
kontinuitet i Norge ble her symbolisert gjennom at den var ”vore fædres kirke”. Tonen i
verset er optimistisk: ”den nye dag”, som etter all sannsynlighet var den dagen Norge igjen
skulle bli katolsk, ville være ”til gamle Norges held og ære”.
Det norske ved katolisismen ble ikke bare formidlet indirekte gjennom bilder og dikt.
Artikler om middelalderhistorie gikk ofte igjen, (...). Men det
fantes også en del refleksjoner rundt nasjonalismens plass i den katolske forkynnelsen. På ett
plan handlet denne refleksjonen om å rettferdiggjøre at også katolikker hørte til i det norske
fellesskapet. Forsvaret synliggjør nettopp forestillingen om at nordmenn var protestantisk
kristne.
I leserinnlegget jeg henviste til i innledningen poengterte Ivar Ruyter at ”[d]er er
katolske nordmænd ogsaa, og disse er vel saa loyale mot konge og regjering som nogen
lutheraner og sekter.” Leserinnlegget var et forsvar utad, rettet mot det
protestantiskdominerte storsamfunnet, men ved å trykkes også i St. Olav fungerte det som en
bekreftelse overfor norske katolikker på at trosformen deres ikke ekskluderte dem fra
fellesskapet.
Et lignende synspunkt kom fram to år senere:
”Det het jo altid, at katolikerne, fordi deres kirke ikke omfatter en nation, men alle nationer,
fordi deres øverste styrer bor i Rom og ikke i Kristiania, er fædrelandsløse mennesker. Og
dog befaler vor kirke os formelig at elske vort fædreland, […] bare vi ikke hater vore
utenlandske medmennesker […]."
Religion ble sett på som en forutsetning for ekte fedrelandskjærlighet i en artikkel av den
luxembourgske pastoren Peter Ugen, rettet mot sosialister som ville fjerne kristendomsundervisningen fra skolen. Han mente at religionen måtte ”sættes i høisætet” hvis en ønsket ”en av sand fædrelandskjærlighet besjælet ungdom […].” Han brukte et langt
felleshyrdebrev fra sveitsiske biskoper som han mente at ”ganske sikkert ogsaa [har] et erende
til vort kjære norske fædreland” for å forklare dette. Fedrelandskjærligheten ble der
beskrevet som en naturlig dyd som kristendommen hadde opphøyd til en overnaturlig dyd.
St. Olav gir også et innblikk i hvordan katolske 17. mai-feiringer etter hvert ble en
tradisjon i hovedstaden.
Nasjonaldagen ble ikke feiret med egne katolske tilstelninger før
perioden jeg ser på. I 1906 deltok en del av de katolske skolene i barnetoget for første gang. Hvor mange som gjorde det ble ikke nevnt, men en kommentar fra 1909 tyder på at det bare
var skolene i Kristiania: ”Vore katolske skoler gik som sedvanlig i de sidste aar sammen med
St. Hanshaugens skole.” I den samme notisen ble det bemerket at ”[d]et kan forresten
allerede merkes, at efter 1905 spiller ikke 17de mai mere den rolle i nationens liv som før den
tid.” Men for katolikkene gjaldt heller det motsatte: 17. mai ble i større grad feiret etter
1905.
Gudstjeneste på nasjonaldagen ser ikke ut til å ha vært vanlig praksis, men ved 100-
årsjubileet for Grunnloven i 1914 holdt sogneprest Offerdahl en preken som åpnet med et sitat
fra Esthers bok 15,1: ”Hun (Esther) gik ind til kongen for at be for sit folk og for sit
fædreland.” I den samme prekenen, som var en klar tale om kjærlighet til fedrelandet som
en naturlig dyd, men også en kristen plikt, ble nasjonen betraktet som en større familie, og
Norge som en mor. Alternativene til nasjonalisme glimret med sitt fravær: ”Den, som ikke
føler hjertet banke ved at høre hendes navn, maa betragtes som et unaturlig barn […].”
Den første annonseringen en egen katolsk 17. mai-feiring kom i 1917. To år senere ble
St. Olavs lesere oppfordret til å feire sammen med andre katolikker, med beskjed om at selv
om kontingenten kanskje virket høy på mange, var det tross alt 17. mai bare én gang i året.
Og: ”For at kunne more sig paa helt katolsk vis og sammen med trosfæller er en god katolsk
kristen rede til at ofre noget.”I etterkant ble det rapportert om nærmere 100 deltakere, og
taleholderens budskap om at det var katolikkene ”som med den største ret kan feire fædrenes
minde” ble referert i St. Olav.
Påstanden om at katolikkene hadde størst rett til å feire er
påfallende – selv for markeringen av 1814 ble linjene trukket tilbake til middelalderen.
Sognepresten satte pris på den ”helt igjennem katolske karakter” på feiringen, og fra St. Olavs
side ble det påpekt at katolikkene burde være glade for at de holdt sin egen fest det året ”ti ute
i byen var der et sørgelig leven.”
Det ble holdt egne katolske fester i Oslo også utover på
1920-tallet, men jeg har ikke funnet eksempler på feiringer i andre byer. Trolig er
forklaringen enkel: Menighetene var rett og slett for små. Antallet deltakere på feiringene i
hovedstaden ble ikke anslått, men at arrangørene i 1921 ”samlet fuldt hus og mer end det”
tyder på en god oppslutning i alle fall dét året.
Hentet fra: «Alt for Norge. Ikke ogsaa for katoliker?» Den katolske minoriteten i Norge 1905-1930. av
Tone Njølstad Slotsvik
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar