fredag 2. juni 2017

Daglig bønn til Den hellige Ånd

Å Gud, hellige Ånd,
som jeg har foraktet, såret og avvist
fra barndommen av og frem til i dag,
åpenbar for meg din personlighet,
ditt nærvær, din makt!
La meg få erkjenne dine syv gaver -
visdommens og forstandens ånd, råds og styrkes ånd,
kunnskapens ånd, fromheten og gudsfryktens ånd.
Du som er Faderens og Sønnens ånd,
som døper med ild og utgyter Guds kjærlighet til våre hjerter,
gi av din kjærlighet til mitt hjerte!
En ting har jeg o Herre forlangt av deg -
det vil jeg søke, ikke rikdom, anseelse, makt,
jordisk hjem og jordisk lykke -,
men en stråle av dette hellige lys,
en gnist av denne hellige ilden,
som antenner meg og senker meg ned i kjærlighetens ild!
La denne hellige ilden lyse opp i meg,
så hver rest av synd på sjel og legeme må bli utslettet.
Rens meg med dine syvfoldige gaver!
La meg forvandles til et hellig og velbehagelig offer.
Opptenn iveren i meg og la meg gjøre bot for syndene,
så jeg kan leve og dø som en sann botferdig synder.
Amen.

Kardinal H. Ed. Manning 1892 

Ingen kommentarer: