tirsdag 30. mai 2017

Bønn for prestene

Å, allmektige, evige Gud, se din Sønns ansikt og av kjærlighet til ham som er den evige yppersteprest, ha medynk med dine prester. Husk, miskunnsrike Gud, at de er svake og skjøre skapninger. Tenn i dem kallets nåde som er i dem, ved biskopens håndspåleggelse. Hold dem nær til deg, så ikke fienden overvinner dem, så de ikke gjør noe som er deres høye kall uverdig.

Å, Jesus! Jeg ber for dine trofaste og ivrige prester, for dine utro og lunkne prester, for dine prester som arbeider her hjemme eller langt borte, for prester som fristes, for de ensomme og forlatte prestene, for dine unge prester, for dine døende prester og for sjelene til dine prester i skjærsilden.

Men fremfor alt bærer jeg frem for deg de prestene som står meg nær. Presten som døpte meg, prestene som har hørt mine skriftemål og gitt meg din tilgivelse, prestene som har feiret messe og gitt meg ditt hellige legeme og blod i den hellige kommunion, prestene som har undervist og veiledet meg og oppmuntret meg, og alle som jeg på noen måte skylder min takk. Å, Jesus, hold dem nær ditt hjerte og velsigne dem rikelig i tid og evighet. Amen.

Maria, prestenes mor, be for prester!
Hellige Johannes Vianney, prestenes skytshelgen, be for prester!

Ingen kommentarer: