fredag 5. mai 2017

Messens struktur

Hvordan er den tridentinske messen oppbygd?
Første del av messen er en forberedelsesgudstjeneste bestående av sanger, bønner og lesninger (fra den hellige skrift), dvs. Introitus, Kyrie, kirkebønn, epistel-lesning og evangeliet. På søndager og festdager er det også Gloria og den nikenske trosbekjennelsen.

Denne første del av messen kalles Katekumenenes liturgi, mens resten kalles De troendes liturgi. Disse navnene kommer av ordningen man hadde i oldkirken. I den første kristne tid måtte de som ville bli kristne gjennom en rekke forberedelser til dåpen. De ble kalt katekumener, et gresk ord som betyr "de som mottar undervisning".

Katekumener, som ikke var fullt innviet det kristne liv og lære, ble vanligvis sendt ut før offertoriet. Likeså ble syndere som ikke hadde gjort bot og mottatt absolusjon bedt om å forlate kirken før offertoriet. Messeofferet ble ansett å være for hellig til å ha uomvendte syndere tilstede. Det var også for hellig for katekumenene. Bare de som var døpt, "de troende" kunne ta del i selve messeofferet. I århundrenes løp har Kirkens regler blitt slakkere på dette punktet, så nå kan alle bli værende i messen. Messen er én handling, som på en mystisk måte gjenskaper Jesu liv, lidelse og død.

Slik er messens struktur:

Forberedelse, består av trinnbønn, Introitus, Kyrie og Gloria.

Instruksjon, består av kirkebønn, epistel, graduale, alleluia (eller tractus og på noen fester en sekvens), evangeliet (og vanligvis en preken) og Credo (trosbekjennelsen).

Offertoriet, består av offertorieantifon, ofring av brød, vin og vann helles i kalken, kalken ofres, håndvask, bønn til Treenigheten, "Orate fratres" og Secreta (prestens stille bønn).

Konsekrasjon (forvandling) består av prefasjon og messens kanon. Den består av bønnen "Te igitur, Memento, Communicantes og to andre bønner før konsekrasjonen, ihukommelse av de døde, "Nobis quoque peccatoribus" og den lille elevasjon.

Kommunion, består av Pater noster, Libera nos, Agnus Dei, tre bønner før kommunionen, tre "Domine non sum dignus" og kommunion.

Takksigelse, som består av antifon, postkommuniobønn, utsendelse (Ite missa est), velsignelse og det siste evangelium (Johannesprologen).

Ingen kommentarer: